מגזין באזזז

קיץ של תקליטים ישראלים

עדכון אחרון: 12/07/2015 | מאת: אייל גולדמן
לאחר סיבוב ראשון מוצלח ברובו, חוזרות חברות התקליטים הישראליות לסיבוב שני של הדפסת תקליטי ויניל. בניגוד לסיבוב הראשון שכלל קלאסיקות כמו הצ'רצילים והחלונות הגבוהים, הפעם מדובר בדברים אקלקטים מצד אחד, אך בעלי ערך אספני גבוה מצד שני. כמו כן , שני אלבומים חדשים של אמנים ותיקים.
מי הם? מה הם? נציג אותם כאן בסקירה הבא.

אז נתחיל מהסוף - להקת הקליק הוציאה לאחרונה את אלבומה הראשון מזה שלושה עשורים, "אני לא בפסקול". האלבום מכיל טקסטים בועטים של דני דותן לצד לחנים מושחזים פרי מוחו הקודח של אלי אברמוב. הוא זכה לביקורות מפרגנות מכל כיוון, ומסתמן כאחד האלבומים הטובים ביותר של שנת 2015. האלבום יצא בדיסק באמצע יוני, ומהדורה מיוחדת שלו תצא בתקליט בשבועות הקרובים.

הנציג השני הוא רמי פורטיס, שהפתיע לפני כחודש עם סינגל חדש ומעניין בשם "מעיר נעלמים". סינגל זה הוא סנונית ראשונה שמבשרת על אלבום חדש בשם "תולדות הכותרות" שייצא רק בצורה דיגיטלית ועל גבי ויניל. ממה ששמענו, שווה לחכות. אבל זה לא הכל - אלבומו השני של פורטיס, "סיפורים מהקופסא", יצא גם הוא לפני חודש במהדורה מחודשת. ההדפסה המחודשת זהה לחלוטין למקורית מבחינה ויזואלית, עם רי מאסטר משובח, מה שיוצר את הקונפליקט הקלאסי אצל אספנים - מה נשמע יותר טוב? הדרך היחידה לפתור אותו היא כמובן לקנות את החדשה ולהשוות.

נמשיך לאחד מגדולי הזמר העברי, מאיר אריאל. אלבום הבכורה שלו, "שירי חג ומועד ונופל", יצא במהדורת גייטפולד מיוחדת (עטיפה נפתחת). האלבום כולל כמה משיריו הקלאסיים כמו  "שיר כאב", "טרמינל לומינמט" ו"ארול". באלבום משתתפים בין היתר גרי אקשטיין, יהודית רביץ, מיקי שביב וחברו הטוב מהקיבוץ, שלום חנוך, שגם הפיק את האלבום.
האלבום יצא במקור ב-1978 ונחשב לטוב ביותר של אריאל, ואחד האלבומים החשובים ביותר של המוסיקה הישראלית. באופן חריג, אלבום זה מודפס מהסלילים המקוריים שנשמרו אצל חברת התקליטים, דבר נדיר במדינתו הקטנה בה רוב המאסטרים של האלבומים נהרסו עם השנים. הדפסת 180 גרם תביא לו את הכבוד הראוי.

באותו נשימה נזכיר גם את אלבומה היחיד של להקת אחרית הימים משנת 1972. האלבום כולל כמה נכסי צאן ברזל בזמר העברי, ביניהם "העץ הוא גבוה", "יש לי יומהולדת" ו"אין מקום לשניים על עמוד החשמל". הלהקה הוקמה ב1971 על ידי זוהר לוי (תופים), אלי מגן (באס\שירה), יצחק קלפטר (גיטרה), גבי שושן (שירה\גיטרה) ומירי אלוני (הכוכבת הגדולה מלהקת הנח"ל בשירה). הלהקה שילבה טקסטים של חנוך לוין וחיים חפר עם לחנים מורכבים ורוקיים בואך רוק מתקדם. ניתן לומר בבטחה שהלהקה קדימה את זמנה, כוון שבזמן אמת לא רק שהאלבום לא נמכר, גם אף אחד לא בא להופעות שלה. למרות זכייתם בתואר להקת השנה של קול ישראל וגלגל"צ, אחרית הימים הפכה לפרט טריוויה בקריירות הענפות של כל אחד מחברי הלהקה. ברבות הימים נוצר ביקוש לתקליט, ובשנים האחרונות עותק מקורי יכול להגיע למאות שקלים באיכות גבוהה. למזלכם, גם תקליט זה יודפס מהסלילים המקוריים באיכות 180 גרם.

ולבסוף, שלושה אלבומים של חברת "קוליפון" המיתולוגית. קוליפון היא הבייבי של האחים אזולאי (מאיר, זאקי ודוד) מיפו, שהיו למעשה לייבל אינדי לפני שידעו מה זה אינדי. הם פעלו מאיזור ככר השעון ביפו ובשיאם בשנות השבעים החזיקו חנות תקליטים ואולפן הקלטות ששימש את אמני החברה - ג'ו עמר, צלילי העוד, סטלוס ועוד. הם החלו כמפיצים של מוסיקה ערבית ויוונית בשנות החמישים, אבל כשהבינו שיש מסביבם מספיק אמנים מוכשרים, החלו להקליט ולהוציא אותם תחת השם "קוליפון".

בסיבוב הנוכחי של הוצאת הקטלוג המחודש של החברה נזכה לשלושה כותרים שאם במקרה יש לכם עותק מקורי במצב מצויין, אתם אנשים אמידים:
להקת גן עדן - להקתו הראשונה של מני בגר, האלבום יצא ב-1978, והוא עוף מוזר בקטלוג קוליפון, רוק חזק על גבול הכבד (אהבו גיטרות שם בנתניה). זהו אלבומה היחיד, ומשם נקטף מני בגר לקריירת סולו מצליחה בשנות השמונים.
צמד צפרי - תבלינים - שוב, אלבום ראשון ויחיד לצמד צפרי. האלבום משנת 1977 הופק על ידי מרקו בכר (גראציה, צלילי העוד), והוא כולו שיר הלל לפולקלור התימני. מרקו בכר ואלדד שרים הביאו לקלאסיקות עיבודים ששילבו גיטרות חשמליות וגרוב מודרני יותר, ונחשב לפריט אספנים בקהילות אספנים בעולם.
ואחרון חביב, אלבום הבכורה של אריס סאן בקוליפון. למרות כמות הלהיטים (אם אתה צעיר בלב,בחיים הכול עובר, בום פם ופפלומה), זהו עדיין אלבום ולא אוסף. ומכוון שהאלבום כולל את כל הלהיטים, הסיכוי למצוא עותק לא שחוק מרוב השמעות נמוך ביותר... מדובר בשירים שאריס סאן הקליט יותר מפעם אחת, כל פעם בחברה אחרת, והגרסאות באלבום זה נחשבות לטובות שבהן, התקופה בה הגיטרה של אריס הייתה לא מאולפת על ידי תכתיבים של להיטי פופ לרדיו, אלא שיקפה יותר את הופעותיו התכופות במועדונים ברחבי גוש דן.


זהו, זה מה שיוצא בקיץ הקרוב. כולנו תקווה שהגל החדש והמבורך של הוצאות מחודשות בתקליטים ימשיך בארץ ישראל, ויש כבר שמועות על עוד כותרים שכבר מסתובבים באולפני מאסטרינג ומפעלי תקליטים באירופה.