מגזין באזזז

בלוז לאחים בלוז

עדכון אחרון: 14/10/2015 | מאת: אייל גולדמן
מידי פעם נעצור את כל הקשקשת על מה חדש, מי חוגג יומהולדת ומה יצא היום ונתמקד באלבומים או סרטים ששינו את חיינו. היום נדבר על הסרט "האחים בלוז", בו מככבים ג'ייק ואלווד בלוז, הלוא הם האחים בלוז, הידועים גם כג'ון בלושי ז"ל ודן אקרויד יבדל"א.

מלבד היותו סרט מצחיק בטירוף, יש לו פסקול עם כמה מגדולי המוסיקה השחורה בכל הזמנים ובזכות השתתפותם בסרט הם נחשפו מחדש לקהל צעיר שלא היה מודע לקיומם. אז כמה מכוניות אפשר להרוס בנסיעה של 106 מיילים?

הסרט התחיל במוחם הקודח של בלושי ואקרויד בזמן שהיו חלק מהקאסט הקבוע של סאטרדיי נייט לייב בשנות השבעים. לאקרויד היה באר שבו שרצו אמנים רבים והג'וקבוקס (תיבת נגינה) היה מלא בקטעי בלוז וR&B (וגם בפאנק שבלושי אהב יותר בהתחלה).

ערבי שתייה ארוכים הובילו לרעיון של הצמד הלבוש שחורים, עם חליפות מסודרות כמו לאמני הג'אז ומשקפי שמש כמו לג'ון לי הוקר. ב-22 לאפריל 1978 השניים שרו יחד עם להקת הבית של סאטרדיי נייט לייב את "Hey Bartender", שירו של פלויד דיקסון. כשהבינו שיש להם ביד משהו מעבר לדאחקה פרטית, הם החליטו ללכת על זה עד הסוף והקימו להקה אמיתית, בה היו חברים כמה מגדולי המוסיקאים באותם שנים, בינהם סטיב קרופר ודונאלד דאק דאן, בוגרי להקת האולפן של הלייבל STAX.



ההצלחה הייתה מיידית - אלבום הבכורה של ההרכב "Briefcase Full Of Blues" הגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי (פלטינה כפולה). בין אלבום כל כך מצליח, ההצלחה של בלושי כשחקן בסרט "בית החיות" וההצלחה של השניים בסאטרדיי נייט לייב, ברגע שהם הכריזו שהם מעוניינים לעשות סרט, החלה מלחמת חורמה בין האולפנים בהוליווד על הזכות להפיק את הסרט. יוניברסל זכו בכבוד המפוקפק של לשים 30 מליון דולר על הפנטזיות של בלושי ואקרויד, אבל אל לדאוג, היה שם "מבוגר אחראי" - ג'ון לאנדיס, במאי "בית החיות", לקח על עצמו להעביר את החזון של השניים למסך הגדול וזה לא היה קל - ג'ון בלושי היה ידוע כחיית מסיבות, כשאלכוהול וסמים היו חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלו - לא בדיוק מישהו שאפשר לצלם איתו סרט באופן שוטף. אקרויד לעומת זאת, היה חדש בכתיבת תסריטים שלמים ולקח לו חצי שנה לכתוב תסריט ארוך ומסובך (זמן נצחי באותן שנים), אותו לאנדיס ערך למה שאנחנו מכירים היום. ב-30 מליון דולר יוניברסל קיבלו את אחת הקומדיות היקרות ביותר שנוצרו אי פעם, אבל זה לא שכל הכסף עבר דרך האף של בלושי - 103 רכבים נהרסו במהלך הצילומים (השיא של אותה תקופה); קומת קניון שלמה נהרסה במהלך מרדף אחד בתוכו; בלושי איבד זוג משקפי שמש כמעט בכל שוט (מה שאומר שמאות זוגות נעלמו במהלך הצילומים). וכן, חלק מהתקציב הלך לקוקאין, כדי לשמור על ערנות הצוות במהלך כל הצילומים.


אז נכון, מדובר בקומדיה - ג'ייק ואלווד מאחדים את הלהקה כדי לגייס כסף לתשלום המיסים של בית היתומים בו גדלו. סיפור פשוט לא? אבל לצמד היה ברור שזה לא יגמר רק במרדפים וצחוקים. הם הכניסו לתסריט את הגיבורים שלהם, כשלכל אחד יש סצנה ותפקיד מאוד ספציפיים - ריי צ'ארלס כמוכר בחנות מוסיקה, ג'יימס בראון ככומר מטיף בכנסייה וארתה פרנקלין כאשתו של אחד מחברי הלהקה. תפקיד מיוחד קיבל זמר הג'אז קאב קאלווי כקרטיס, אב הבית של בית היתומים, מי ש"גידל" את האחים בלוז וגילה להם את האור. כל זה אומר שהסרט מורכב מסצנות אקשן וסצנות מוסיקליות והשילוב ביניהן הוא מופת של קולנוע קומי\מוסיקלי - קאב קאלווי שולח את האחים לראות את הכומר ג'ימס בראון מטיף ושם הם רואים את האור ומבינים שהדרך החוקית היחידה להשיג את הכסף היא להופיע; ארתה פרנקלין לא מוכנה שהגבר שלה יחזור להופיע, מבקשת ממנו לחושב על זה בזמן שהיא שרה את "Think", כאן בגרסה מחודשת וקצבית במיוחד (שמחזיקה עד היום בחתונות ברחבי העולם).


הסרט יצא לאקרנים ביוני 1980 וקיבל ביקורות טובות ביותר. הוא גרף 115 מליון דולר בקופות לפני שיצא בוידאו ביתי, אבל זה לא נגמר שם - פסקול הסרט ששוחרר באותו היום הפך ללהיט (ממש כמו אלבום הבכורה שלהם) ובזכותו נוצרה עדנה מחודשת לאמנים הותיקים שהשתתפו בו (בראון הצליח להשתקם מהכישלונות של סוף הסבנטיז, פרנקלין השתדרגה כדיוות אייטיז) ואין חובב מוסיקה שיכול להגיד שהאוסף שלו שלם בלי עותק ממנו. "Everybody Needs Somebody To Love" בגרסת ההופעה מהסרט הוא מאסטרפיס של R&B, וממשיך להתנגן עד היום ברחבות ברחבי העולם.


אז אם אתם אוהבים לצחוק, אם אתם אוהבים אקשן פסיכי ואוהבים מוסיקה טובה, "האחים בלוז" צריך להיות אצלכם בבית לצפייה קבועה (כותב שורות אלה ראה אותו מעבר ל-100 צפיות, והוא עדיין צעיר יחסית...)