אתמול יצא בויניל "זמן להתעורר", אלבומם השישי של הדג נחש, כשלוש שנים לאחר הוצאתו המקורית בפברואר 2013. הסיבה הרשמית להוצאת הויניל היא הגעתו של האלבום למעמד אלבום זהב, וכמו תמיד, מדובר במהדורה מוגבלת (ומהידע שצברנו, עוד כמה שנים היא תהיה שווה הרבה הרבה יותר בשוק האספני...).
שאנן סטריט הסולן ודודוש קלמס הקלידן הקימו את הדג נחש ב-1996 בירושלים. את הפוש הראשון נתן להם קובי אוז, שהחתים אותם בלייבל "לבנטיני" אותו הקים. הוא הפך אותם ללהקת החימום של טיפקס, בזמן שהפיק מוסיקלית את אלבומם הראשון, "המכונה של הגרוב".
לאחר העבודה עם אוז, הבינו חברי הלהקה מאיפה משתין הדג ופנו לגדול מפיקי הגרוב בעברית, יוסי פיין, להפיק את אלבומם הבא "לזוז". מאותו השלב, יוסי פיין הוא ההורה האחראי ודואג יחד עם חברי הלהקה להפקות והעיבודים בכל האלבומים שבאו בהמשך.
הדג נחש מעולם לא פחדו לדבר על נושאים פוליטיים, אבל אף אחד לא היה מוכן בינואר 2013 ל"קובלנה על מפלגות ישראל", שיר סקא שהלחינו חברי הלהקה למילותיו של מאיר אריאל (שכתב את השיר ממש לפני מותו ב-1999).
אבל אם את מאיר אריאל הם הצליחו להביא רק ככותב מילים, הדג נחש הצליחו למזג גלויות וסגונונת מוסיקליים ב"זמן להתעורר" בצורה מעוררת הערצה - מצד אחד, "יום שישי" עם יצחק קלפטר, גיבור הגיטרה האולטימטיבי של הרוק הישראלי.
ומצד שני "מבסוט", בו מתארח אחד הקולות הגדולים ביותר בכל הזמנים של הזמר הים תיכוני, דקלון (צלילי הכרם).
אבל יותר מכל שירי האלבום, "זמן להתעורר" השיר הוא אולי המיקס המושלם בין ים תיכוני לגרוב ואלקטרוניקה חדשנית, עם טקסט נוקב ועדיין מספיק נעים לגלי האתר המקומיים ולמופעי ימי הסטודנט ברחבי הארץ.
הגרוב השחור, ארץ ישראל הישנה והטובה והאותנטיות של הזמר הים תיכוני הם מה שהדג נחש דואגים לחבר בצורה טבעית בעשור האחרון ("שיר נחמה" עם יהודה קיסר הוא גם דוגמא מצויינת לשילוב עם אחד המוסיקאים הגדולים של ישראל). אפשר לומר שלמרות ההתחלה כניסיון להיות "הרכב היפ הופ", הם היום אחד ההרכבים שייצגים את הישראליות במלוא הדרה (וודאי ווודאי באמריקה, שם הם מופיעים שוב בימים אלה, כמו בכל שנה בעשור החולף).
כאמור, האלבום יצא השבוע בפורמט ויניל ומצטרף לעידן רייכל הראשון כאלבום שיצא במקור רק בדיסק ויוצא סוף סוף בתקליט. נקווה שחברות התקליטים ימשיכו עם הקו המבורך הזה לטובת עוד אלבומים שלנו מרגיש שיש צורך לשמוע אותם בתקליט.