מגזין באזזז

Pop.ish - סיכום הסיכומים

עדכון אחרון: 04/01/2016 | מאת: Pop-ish
אלפיים ושש עשרה כבר איתנו ולצערינו היא נפתחה בבום והיות ומשיח בן דוד לא צפוי להגיע בשום שלב על חמור לבן (אם אתם רואים בחור בעל חזות מזרחית על חמור זה בדיוק הזמן להתחיל בנוהל מעצר חשוד) יש לנו עוד קצת זמן להביט לאחור על אלפיים וחמש עשרה ולהבין שבעצם היא לא הייתה כל כך רעה בסופו של דבר ושאנחנו די נתגעגע.

אתר הביקורת האמריקאי metacritic פירסם כבכל שנה את דירוג העל שלו, שמורכב משכלול כל סיכומי השנה של כל מי שמוגדר מבחינתם כ"מבקר מקצועי" (רובם ככולם כותבים באתרי מדיה גדולים).

התוצאות לא מפתיעות כלל, כבר בחודש מרץ נשמעה אורגזמה כלל עולמית סביב to pimp a butterfly של קנדריק לאמאר והוא אכן סיים בראש דירוג הדרוגים עם ציון ממוצע כמעט מושלם של 94 נקודות (הגבוה ביותר מאז smile של בריאן ווילסון  משנת 2004). אלבום ההמשך הכה מצופה לאלבום הבכורה שלו good kid m.A.A.d city, הציג את לאמאר כפוליטי יותר, רעב יותר וגם הרבה יותר מגוון מוזיקלית עם השפעות בולטות של גאז' וניחוח היפ-הופ אוונגארדי יותר משל היה החבר פליינג לוטוס.



בעשירייה הראשונה יש עוד מספר אלבומים מצוינים שהסתמנו כהברקות כבר עם צאתם – Carrie & Lowell המרטיט של סופיאן סטיבנס במקום השני, אלבום הקאמבק המהולל של סלייטר קיני No Cities to Love נמצא במקום השלישי וגם art angels של גריימס (7), divers המעט זנוח של ג'ואנה ניוסם (5), קורטני ברנט עם אלבום הפריצה שלה (6), ג'וליה הולטר שהצליחה לפרוץ למיינסטרים של האינדי העולמי (8) ווינס סטייפלס שהוציא את אלבום ההיפ-הופ הכי מעניין של השנה נמצא במקום התשיעי.


בעשירייה השניה יש מספר אלבומים שהסתמנו כפייבוריטים מובהקים כאשר יצאו אך קצת נשכחו עם הזמן ושטף האלבומים הבאמת בלתי נתפס שסיפקה לנו השנה החולפת. Vulnicura (11) של ביורק קיבל ביקורת נלהבות כאשר דלף לרשת מיד אחרי ההכרזה על קיומו והתלהבות המבקרים והקהל מכך שביורק חזרה ליצור מוזיקה שמתקשרת גם עם המאזינים ולא רק עם חדי קרן על פלוטו הייתה רבה, מסתבר שהזיכרון של כולנו קצר מאוד והדיבור על האלבום המצוין הזה דעך. אלבום נוסף שלא נכנס לעשירייה הראשונה למרות שקיבל ביקורות נלהבות הוא אלבומו השני של גו'ש טילמן תחת השם father john misty -   i love you, honeybear(12) – שלדעת פופ-איש מכיל גם
את אחד משירי השנה Bored in the U.S.A. 

 

סיכום הסיכומים מתייחס גם לאלבומים שיצאו בתפוצה פחות רחבה בארה"ב ולכן זכו למספר ביקורות נמוך יחסית אך עדיין קיבלו ציונים גבוהים במיוחד, ברשימה הזאת ניתן למנות את Ten love songs  של סוזאן סנדפור שהוציא אותה ממשבצת "חביבת המבקרים" והוכיח שיש לה את כל מה שנדרש כדי להיות כוכבת אלקטרו פופ לגיטימית. גם אלבום הסולו האחרון והמטרחן לטעמי של סטיבן ווליסון, hand/cannot/erase נמצא ברשימה המצומצמת.
יש גם כאלה שנכנסו לרשימה שבה אף אחד לא רוצה להיות – האלבומים שקיבלו את הביקורות הגרועות ביותר של 2015. ברשימה הזאת ניתן למצוא הרכבים שניסו לחזור השנה אחרי אלבומים מצליחים במיוחד וכשלו – הבכיינים של ממאפורד ובניו עם ציון ממוצע של 54, קודלין האירים שחרכו את המצעדים עם להיטם perfect world והשנה עניינו אפילו פחות מאירים נשכחים אחרים דוגמת בויזון וגם ג'יורג'ו מורדור שניסה לרכוב על גל האהבה שזכה לו בזכות הצרפו-דרואידים מדאפט פאנק אך הוציא פיסת דיסקו מיושנת כל כך שלא הייתה נשמעת רלוונטית אף בסבנטיז.

לא נשלה את עצמינו גם המבקרים הנחרצים ביותר כבר שכחו מה כתבו השנה וכל המקלדות כבר מוכנות להרמות ולהשחרות של אלפיים ושש עשרה. השבוע למשל יוצא ★ של דייויד בואי ועושה רושם שעולם המוזיקה כבר מכין את עצמו לאורגזמה קשה.