אח, כמה נפלאה התחושה להיכנס לקולנוע, לשבת בכיסא ולצפות בסרט חדש. במיוחד אם החוויה הויזואלית מלווה בפס קול שיוצר מימד נוסף לסרט, ואם הוא ממש טוב, פס הקול העומד בפני עצמו.
בחמישים השנים האחרונות האוזן שלנו התרגלה לשמוע בעיקר שירים שליוו סצינות שונות, ואנשים כמו קוונטין טרנטינו הפכו את השימוש בשירים לחלק בלתי נפרד מהעלילה. אבל עד הסרט "אדם בעקבות גורלו" ב-1969 (הסרט שפתח את הדלת לשימוש בשירי רוק), מרבית פסי הקול הכילו מוסיקה שהולחנה במיוחד בעבור הסרט, עם תזמורות ועיבודים מפוצצים.
מלחינים כמו אניו מוריקונה, האנס זימר, דני אלפמן ועוד יצרו כמה מהנעימות האהובות ביותר במאה ה-20, אבל רק בחור אחד זכה לכתוב ולנצח על כמה מהפסקולים של הסרטים המצליחים ביותר בכל הזמנים....
הבחור הזה הוא ג'ון ויליאמס. "מי?" אתם ודאי שואלים, ובצדק. בעולם שאינו בנוי על סלביות, מלחין סרטים הוא אדם חסר פנים. אבל גם אם ניתן רק רשימת קרדיטים ראשונית, נבקש אתכם להחזיק את הלסת שתשמט לכם חזק למטה - ג'ון ויליאמס אחראי בין היתר על פסי הקול של סטאר וורס, אינדיאנה ג'ונס, מלתעות, אי.טי, רשימת שינדלר, מפגשים מהסוג השלישי...אה, גם על שלושת סרטי הארי פוטר הראשונים, סופרמן הראשון, שכחו אותי בבית...אה, וגם פארק היורה....
ג'ון ויליאמס בן ה-84 הוא בן למשפחת מתופפים אמריקאית מניו יורק (אבא ושני אחים בתחום), שבחר דווקא את הפסנתר ככלי המרכזי שלו (כי ככה מורדים במשפחה של מתופפי ג'אז). ויליאמס החל דרכו כשניגן בהפקות, ותחת שרביטו של הנרי מנצ'יני למד את מלאכת ההלחנה לסרטים. את הסגנון שלו ניתן לשייך לסגנון הניאו-רומנטי של סוף המאה ה-19, עם השפעות ברורות של ווגנר וצ'ייקובסקי, ומעל הכל השימוש בלייטמוטיב - שימוש במשפט מוסיקלי להזדהות עם דמות או קו עלילה מסויים (והנה דוגמא לאחד השימושים הטובים ביותר שלו למונח).
למרות העבודה המאומצת שלו מסוף שנות החמישים, וילימאס הגיע להצלחה הגדולה באמצע שנות השבעים במפגש שלו עם סטיבן שפילברג, עם מלתעות והנעימה המטרידה שלו. מאז שיתפו הצמד פעולה כמעט בכל סרט של שפילברג. אבל אז סטיבן הכיר לג'ון את ג'ורג, שבדיוק עבד על סרט מדע בדיוני הזוי, ורצה לתת לו נופח של הוליווד הקלאסית עם שימוש בפס קול מקורי ולא שירי דיסקו ורוק. התוצאה? פס הקול של סטאר וורס, סרטו של ג'ורג לוקאס, מכיל כמה מהנעימות הזכורות ביותר בתולדות הקולנוע...
מלבד העבודה בתחום הקולנוע, ויליאמס הלחין גם את הנעימות לארבע אולימפידות, ונהנה לנצח על תזמורות בזמנו הפנוי. אבל בואו נדבר רגע בנתונים יבשים יותר - מתוך עשרות פסי הקול שכתב, שמונה נמצאים ברשימת עשרים הסרטים המצליחים ביותר בכל הזמנים; פס הקול של סטאר נבחר לטוב ביותר בכל הזמנים על ידי איגוד הקולנוע האמריקאי; 22 פרסי גראמי, חמישה פרסי אוסקר וחמישים מועמדויות (שני רק לוולט דיסני), וגם ארבע פרסי גלובוס הזהב, ככה על הדרך.
אז למה בחרנו לספר עליו דווקא היום? נכון, יום ההולדת שלו היה ב-8 לפברואר, אבל השבוע יצא אוסף מרובע מצויין של ויליאמס בחברת סוני," Great Movie Soundtracks", וחשבנו שזה תירוץ מצויין לספר לכם על אדם שכולכם מכירים את פועלו, ופחות יודעים מי האדם... מקווים שתוכלו לצאת מהקופסא של בית\פזמון\בית\פזמון ותתנו לנעימות המשובחות ויליאמס להנעים את זמנכם.