השבוע נציין את יום הולדתו ה-57 של יוסי אלפנט ז"ל, מגדולי מוסיקאי הרוק שידענו בישראל, גיטריסט, זמר וכותב בחסד, מפיק ומעבד מוסיקלי שידע לשלב בין סאונד מלוכלך להפקה מסחרית, ונשמה ענקית, שהלך לעולמו לפני 25 שנה במהלך הופעה במועדון הלוגוס בתל אביב.
אם השם נשמע לכם קצת מוכר אבל רק מצלצל מוכר, יש לזה סיבה טובה - אלפנט היה בחייו בעיקר חבר בהרכבים כמו "להקה רטורית", "למה פיל?" ו"הפליטים" שליוו את אהוד בנאי, אבל התוכן שיצק לכל הרכב הוא תרומה מכרעת לסאונד ולאווירה של כל אחד מהם. אלפנט הפיק גם את אחת מההצלחות הגדולות של הרוק הישראלי בתחילת הניינטיז, "שינויים בהרגלי הצריחה" של החברים של נטאשה, ולמעשה הפך אותם מהרכב שוליים אהוב לכוכבי פופ. יוסי אלפנט פעל בין השנים 1983 ל-1991, קצת פחות מעשור, כשלקראת מותו עבד על חומרים לאלבום סולו. עדיין לא משוכנעים? הנה חמישה קטעים שיסדרו לכם את הראש.
סדר יום
אם צריך לבחור שיר אחד שמייצג את הגל החדש של הרוק הישראלי,"סדר יום" הוא השיר - נשמע כמו משהו מחו"ל (ובצדק - הליין המרכזי גנוב מלהקת Devo), אבל עם מילים בעברית שמרגישות מנותקות לחלוטין מהווית הלהקה הצבאית ששלטה כאן כמעט עד סוף שנות השבעים.
הפאב
קטע הסולו האגדי של אלפנט מתוך מחזמר הרוק "מאמי", אותו ליוו אהוד בנאי והפליטים.
(בגרסת האלבום תמצאו את הגרפס הבלתי נשכח שלו בסוף השיר!!!).
עיר מקלט
"לך אלפנט!" צועק אהוד בנאי לאלפנט בכניסה לסולו הגיטרה שחותם את "עיר מקלט" מתוך "אהוד בנאי והפליטים", אותו הפיק אלפנט. למרות שמדובר בגרסה שונה מגרסת הסינגל (שנמצאת באלבום האוסף "טיפ טיפה"), עדיין מדובר כאן באחד מהשירים הגדולים של הרוק הישראלי בשנות השמונים ובכלל, הרבה בזכות ההפקה המינימליסטית והחדה של אלפנט.
באים אותך לקחת (סוסים)
"דרך החלון הרחובות הסואנים, תצא לשם כי משהו צורח מבפנים, והבדידות כן, אומרת שוב שהנה הם באים אותך לקחת!" צריכת הסמים הכבדה של אלפנט לא הייתה סוד שמור, גם לא צריכת האלכוהול העצומה. אבל מתחת לכל הדימוי של הרוקר ההולל הסתתרה נשמה מעונה שרק חיפשה מקום בעולם. "באים אותך לקחת (סוסים)" הוא אחד מהשירים שיועדו לאלבום הסולו שלא קרה.
ים האהבה
גרסתו של אלפנט ללהיט הותיק "Sea Of Love", ואם לא שמעתם אותה מעולם, לא נקלקל לכם את החוויה שאתם הולכים לחוות כאן.
את פועלו של יוסי אלפנט תוכלו לשמוע ב"אוספאלפנט", דיסק כפול שיצא לפני כשני עשורים.
מזל טוב יוסי, חבל שלא זכית לראות איך העבודה הרבה שלך השפיעה על הזמר הישראלי, חבל שלא זכינו לראות לאן היית מגיע עם כל הכישרון שלך.