מגזין באזזז

חמש בחמישי עם זבולון דאב סיסטם

עדכון אחרון: 10/11/2016 | מאת: זבולון דאב סיסטם
בתור אדם שהתחביב הראשי שלו הוא לשבת בבית ולשמוע מוזיקה זו משימה קשה מאוד לבחור חמישה אלבומים מתוך מאות אם לא אלפי האלבומים הטובים שמלווים אותי לאורך הדרך.

בכל זאת אנסה לבחור חמישה אלבומים שהם קלאסיקות של רגאיי ודאב, אלבומים שתפסו אותי מהשמיעה הראשונה וגרמו לי להתעמק עוד ועוד ברגאיי השורשי ובסופו של דבר להקים להקת רגאיי ודאב משלי ולהפיק אמני רגאיי מג'מייקה, אלבומים שאני חוזר אליהם שוב ושוב במשך השנים, מקבל מהם השראה ומגלה בהם צדדים חדשים כל פעם שאני מאזין להם. מה שנקרא יצירות מופת.

לפני שמתחילים עוד אנקדוטה קטנה על הקשר בין רגאיי לאלבומים, הסטורית, רגאיי זה ז'אנר של סינגלים, תקליטוני "7 עם שיר בצד א' וגרסת דאב בצד ב', זה הלחם והחמאה של המוזיקה בג'מייקה. הסיבה העיקרית לכך היא שהג'מייקנים נהגו לצרוך את המוזיקה שלהם בעיקר בדאנסים (ככה קוראים למסיבות בג'מייקה) ופחות בבית (כי לרוב האנשים לא היתה אפשרות לרכוש פטיפון, מגבר ורמקולים) וכל תקליטן יודע שלנגן במסיבה מLP- זו משימה קשה / בלתי אפשרית, לכן רוב המוזיקה בשנות ה- 60-70-80 יצאה כסינגלים ורוב האלבומים הם פשוט אסופה של סינגלים שיצאו כאלבום.

אז אחרי שסיפרתי לכם את כל זה אפשר לצאת לדרך...


Yabby You - Jesus Dread 1972-1977

יאבבי יו, אחד מהמפיקים / אמנים / יוצרים היותר מעניינים של הרגאיי השורשי פורש את התיאולוגיה היחודית שפיתח, הכלאה של הדת הנוצרית ותנועת הראסטהפאריי ועוטף אותה ברגאיי שורשי משובח.
האלבום הוא אסופה של סינגלים בהפקה של יאבבי והוא מציג שורה מכובדת של אמנים שמבצעים את השירים של יאבבי לצד גרסאות דאב מהפנטות של KING TUBBY, ממציא הדאב . בין 2007-2009 הייתי שומע את האלבום הזה לפחות פעם ביום והוא תמיד ישאר רלוונטי ומעניין עבורי.




(Jacob Miller ‎– Who Say Jah No Dread (The Classic Augustus Pablo Sessions 1974-75

עוד אלבום מופת שמורכב מהסינגלים הראשונים שהקליט ג'ייקוב מילר, אחד הקולות הגדולים של הרגאיי על הפקות של אוגוסטוס פאבלו, מכשף המלודיקה עם גרסאות דאב מהפנטות של KING TUBBY. באלבום יש שירי אהבה לצד שירי מחאה על המצב של הראסטות בג'מייקה באמצע שנות ה-70 של המאה הקודמת בג'מייקה.

בחרתי בשיר Baby I Love You So שמגיע יחד עם הדאב המפורסם ביותר בעולם הרגאיי, King Tubby Meets Rockers Uptown.

 



Prince Far I ‎– Under Heavy Manners

פרינס פאר איי, אחת הדמויות היותר ססגוניות ומסתוריות ברגאיי, משורר הדאב הגדול ונביא הזעם בעל קול הרעם. אני לעולם לא אשכח את הפעם הראשונה ששמעתי את הקול של פאר איי, קול שחדר לי עמוק אל הנשמה וגרם לי לרצות לשמוע עוד ועוד מהיציאה החד פעמית הזאת שנקראת פרינס פאר איי.

זה השיר הראשון שלו ששמעתי.

 



(Burning Spear ‎– Burning Spear (1973

מפגש פסגה של ווינסטון רודני הוא "הסנה הבוער" עם בית ההפקה של STUDIO ONE, הידוע גם בכינויו "המוטאון של ג'מייקה". מדובר באלבום פורץ דרך ומיוחד. זהו האלבום הראשון של ברנינג ספיר בו הוא מגיש רוטס רגאיי בסגנון האישי והכל כך יחודי שלו משולב עם הסאונד המיוחד של סטודיו 1. זו התוצאה:

 



Big Youth ‎– Screaming Target

אספקט נוסף במוזיקת הרגאיי הוא סגנון ה- DJ STYLE, מדובר בסגנון שהתפתח בדאנסים כאשר ה*דיג'י היה מציג את השירים שהתנגנו במסיבה ומבדר את הקהל, בהמשך התפתח הסגנון והדיג'אים התחילו לתת צ'אנטים על גרסאות הדאב עד שבאמצע - סוף שנות ה-70 היו דיג'אים שהצליחו מבחינה מסחרית יותר מאשר הזמרים שכתבו את השירים המקוריים.

כזה הוא ביג יות', דיג'י פורץ דרך והאמן הראשון עם דרדלוקס (ראסטות) שעלה על במה בג'מייקה. המומחיות הגדולה של ביג יות' היתה לקחת להיטים משנים קודמות שהפופולאריות שלהם דעכה להקליט עליהם גרסה חדשה ולהחזיר אותם למקום הראשון במצעד. בחרתי באלבום הראשון של ביג יות' בו הוא מבצע גרסאות משלו לשירים של גדולי האמנים בג'מייקה כמו דניס בראון וגרגורי אייזיקס.

*בשונה מהמקובל ברוב המקומות בעולם הדיג'י הג'מייקני הוא לא האדם שבוחר את השירים שמתנגנים במסיבה אלה ה- MC שמדבר מעליהם, את השירים בוחר הסלקטא או אופריטור וביחד הם צוות של סאונדסיסטם.


 


הופעות קרובות:

12.11.16 - חגיגות 10 שנים לזבולון דאב סיסטם באברם הוסטל - ת"א.

 

לעמוד האמן באתר לחצו כאן

לצפייה בחלקים נוספים של פרוייקט חמש בחמישי לחצו כאן



*קרדיט תמונת באנר : Noam Chojnowsk