6. Esperanza Spalding – Emily's D+Evolution
הולי שיט! פשוט.... מה?.... משהו שחברה הכירה לי, והלסת שלי הייתה שמוטה (תרתי משמע). אספרנזה ספולדינג היא אחת שמבינה דבר או שניים בעיבודים, וביצירת מלודיות והרמוניות מורכבות. הבסיסטית/זמרת/כישרון מעורר קנאה הזה הוציאה השנה את אלבומה החמישי, שאני חושב שלמעשה הופך למה שקוראים לו "האלבום הראשון מבחינה סגנונית". אם שאר אלבומיה של ספולדינג היו אלבומי ג'אז רגועים ונחמדים שכאלה, כאן היא עשתה חתיכת שינוי, וזה נשמע פאקינג אדיר. שוב פעם, כמו שאמרתי הלסת שלי נשמטה, הפתיח Good Lava, אומר הכל. ישר הולכים לאיבוד במלודיות הכל כך לא קליטות בהתחלה, ואז מגלים שיש פה דברים מדהימים. ספולדינג מבסבסת ושרה בצורה נפלאה שמזכירה את המורה הרוחנית שלה, ג'וני מיטשל, מת'יו סטיבנס הוא כנראה הכוכב של האלבום בגיטרה כשהוא נותן תפקידים כל כך לא שגרתיים, וכמובן בואו לא נשכח מי היה על כיסא המפיק יחד עם אספרזנה, לא אחר מטוני ויסקונטי, שעבד עם בואי במשך 40 ומשהו שנה. אני מאוד מקווה שספולדינג תמשיך בקו הזה, או שאפילו תנטוש אותו ותעבור למשהו עוד יותר נועז, בינתיים להקשיב ופשוט לא להיות מופתעים מזה שאתם נשארים עם פה פעור.
7. Iggy Pop – Post Pop Depression
גם איגי פופ מראה שאפשר לעשות את זה ביג טיים. ה-איש של הפאנק, שתמיד הוציא יצירות מופת כשהוא משתף פעולה עם אנשים. ראינו את זה בסבנטיז עם בואי כשהשניים יצרו את האלבומים הטובים ביותר של הפופ: The Idiot ו-Lust for Life. ב-2016, כשבואי איננו, פופ מגיע עם פרטנר חדש ומפורסם לא פחות – ג'וש הומי. האיש מאחורי Kyuss ו-Queens of the Stone Age. כשהשניים משתפים פעולה, גם זה נפלא, וגורם לחשוב שאולי יש עתיד לפופ ולשיתוף פעולה חדש ומעניין. פופ גם הוא שר על המוות, ומספר כי הוא מוכן, אבל לא יודע מתי יבוא. כל זה בשירים נפלאים שמראים שהבן אדם עוד לא מתכוון למות. כולנו מאוד מקווים שפופ ימשיך בקו החדש, ושימשיך לעשות הרבה מאוד רעש בזמן הקרוב.
8. Kendrick Lamar – untitled. unmastered
ה-איש של השנתיים האחרונות. קנדריק בעיניי הוא מעין מושיע בהיפ הופ היום. הבחור שמסווה את עצמו כראפר פופולארי שמתאים למסיבות ודרופים כמו כל החבר'ה בטקסי הגראמי, הוא למעשה אמן, אוונגרדיסט, חדשן, שמחזיר להיפ הופ את אותה תעוזה אמנותית שהייתה לו באייטיז. נכון שיש הרכבים באנדרגראונד, אבל קנדריק הצליח להביא את זה לקהל הרחב. אחרי המאסטרפיס שלו, To Pimp a Butterfly, שהפך לאחד האלבומים הכי גדולים של שנה שעברה (ובצדק), מוציא קנדריק את כל מה שנשאר מהסשן הזה. ולא, זה לא אלבום של שאריות ו demos שלא ראו אור. זה המשך ישיר ומעניין לקודמו. הוא קצת הרבה יותר קצר, ומתאים גם לרגליים וגם לראש. אחלה סיכום לתקופת Butterfly, ואני מאוד מקווה שקנדריק ימשיך להעז, לחדש ולהמציא את עצמו מחדש בשנים הבאות.
9. Jenny Hval – Blood Bitch
קריפי... ביותר.... שם מאוד ידוע באנדרגראונד העכשווי – ג'ני הבאל. מי שנראה שתהיה הממשיכה של ביורק, עם אלבום חדש שיוצר את השילוב הייחודי שלה בין פופ לאוונגרד. זה משונה, זה מוזר, זה נשמע לא מהעולם הזה, וביחד עם כל זה, זה נשמע מאוד מעניין ואם מתאמצים, ומקשיבים עוד ועוד, המפלצת המשונה הזו, הופכת למשהו קליט שנצרב במוח. ביטים משונים, soundscapes הזויים (באדיבות לאסה מרהוג, איש הנויז), אווירה מלנכולית שכזו, עם כל אלה: הבאל יצרה את אחד האלבומים הכי מרתקים שיצאו השנה, וכנראה הרבה יגידו כי מדובר באלבום הטוב ביותר שלה. מי שלא שמע על השם, ואוהב טריפ הופ, ביורק, זה משהו שווה לבדוק.
10. Van Der Graaf Generator – Do Not Disturb
להקת הפרוג הוותיקה מהסבנטיז (ואחת הלהקות האהובות עליי) חוזרת אחרי 4 שנים של שתיקה. אחרי אלבום אינסטרומנטלי שלא היה מי יודע מה (ALT), האמיל יחד עם בנטון ואוונס יצרו אלבום שאמנם לא מחדש, אבל בהחלט מחייה את הרוח הואן דר גראפית. אותו פרוג שמסרב להיות יחד עם ג'נסיס ויס באותה רשימה, ותמיד עושה את זה מרושע, יותר דיסוננטי, ויותר פרוע. למעשה, האלבום הזה הפך למאוד חשוב, בשל העובדה כי מדובר באלבום האחרון של הלהקה, לפי דבריו של האמיל. הסולן מבין כי זמנו שלו ושל חבריו קצוב, כשנראה שכולם עוזבים, השלישייה מתאחדת לעוד אלבום אחד אחרון, וזה סיום יפיפה ומעורר כבוד ללהקה מיתולוגית, שבניגוד להרבה מאוד דינוזאורים, יודעת מתי לסיים, ויודעת איך לעשות את זה מעולה.