השבוע נציין את יום הולדתו ה-84 של קווינסי ג'ונס, מוסיקאי, מפיק, מעבד, מלחין ואגדה חיה. השם אולי לא אומר לכם כלום אם אתם מתחת לגיל 40, אבל קווינסי ג'ונס הוא האדם היחיד בהיסטוריה שהצליח עם מגע הזהב שלו לייצר כמה מהשירים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הפופ מצד אחד, מצד שני להיות עמוק בעולם הג'אז, ומצד שלישי להיות איש עבודה שלא בוחל בשום כיוון או חיבור מוסיקלי - 27 פרסי הגראמי שלו (וכמעט 80 מועמדויות) מראים שהוא אחד האנשים העסוקים בתעשייה....
הקריירה של קווינסי ג'ונס החלה אי שם בשנות החמישים כחצוצרן עם תזמורות של ליונל המפטון, המשיכה לעבודה בשנות השישים כמעבד ומפיק לאמנים כמו פגי לי ופרנק סינטרה, עד להכרות בסוף שנות השבעים עם בחור צעיר בשם מייקל ג'קסון...וכמובן קריירת סולו מפוארת שכוללת כמה להיטי ענק לצד אלבומים משני תודעה לעולם המוסיקה המתקדמת. ויש כמובן קריירה מקבילה של כתיבת פסקולים לסרטים וסדרות טלוויזיה (שרק על זה אפשר לכתוב ספר שלם...).
קצרה היריעה מלכתוב את כל סיפורו כאן, אבל בחרנו לכם כמה דוגמאות כדי להסביר למה כולנו חייבים לקווינסי תודה בכל יום מחדש...
Soul Bossa Nova
נכון, המחשבה הראשונה שעולה לנו בראש היא הפתיחה של אוסטין פאורס...אבל הקטע הנ"ל יצא כבר ב-1962 באלבום "Big Band Bossa Nova", והוא היחיד שג'ונס כתב לאלבום (שאר האלבום הוא גרסאות לקטעי בוסה). על סולו החליל אחראי לא פחות מרולנד קירק, מוסיקאי הפרי ג'אז האפרו אמריקאי, וזאת לא הפעם הראשונה או האחרונה שג'ונס ישלב מוסיקאים מז'אנרים שונים כדי לייצר משהו מיוחד...
Bridge Over Troubled Water
אנשים משתמשים היום במונח מפיק או מעבד בצורה קלה מידי. אבל קווינסי הוא אחד המעבדים הגדולים של המאה ה-20, ואחת ההוכחות הטובות לכך נמצאת ממש כאן - עיבוד ללהיט של סיימון וגרפונקל בגרסה ג'אזית גוספלית, שנותנת צבע ואופי שונים ליצירה כל כך מוכרת.
Beat It
אין ספק שכל פועלו של קווינסי ג'ונס חשוב מאוד, אבל כשאתה לוקח אמן צעיר ומצליח והופך אותו לאמן הכי מוכר בכל הזמנים, כנראה שיש לך משהו שאין לאף מפיק אחר - "Off The Wall", Thirller" "Bad" - שלושת האלבומים שג'ונס הפיק עבור מייקל ג'קסון הם אולי הדוגמא הקלאסית לחיבור טוטאלי בין מפיק לאמן. השניים הכירו בצילומי הסרט "The Wiz", הגרסא האפרו אמריקאית לקוסם מארץ עוץ, ושם התחיל סיפור אהבה ששינה את שמי הפופ. ג'ונס היה זה שחיבר בין ג'קסון לרוד טמפרטון, מוסיקאי בריטי אפור שכתב לו כמה מלהיטיו הגדולים - "Rock With You" ו-"Thirller" הם דוגמאות טובות מספיק. ג'ונס היה גם מי שאחראי לאחד החיבורים המאוד מוזרים (יחסית לתקופה), כי להביא מישהו כמו אדי ואן היילן לנגן סולו בשיר של מייקל ג'קסון זה יהיה כמו להביא את יויו מה לנגן סולו אצל סטטיק ובן אל תבורי היום....
Ai No Corrida
רכוב על ההצלחה הפופ\גרוב של ג'קסון, קווינסי ג'ונס מוציא את האלבום "The Dude" ב-1981, ובו נמצא את "Ai No Corrida", הקאבר המשובח לשירו של צ'אז ג'אנקל (מוסיקאי בריטי, ושוב אנחנו מקבלים הוכחה לכמה האוזניים של ג'ונס היו פתוחות לרווחה מבחינת השפעות מוסיקליות).
Give Me The Night
ג'ורג בנסון, גיטריסט ג'אז מוערך אבל בעיקר בגבולות המגזר, מקבל אצל ג'ונס הפקה חלקלקה ונוצצת, והופך אותו לכוכב עולה "בן לילה" אצל צרכני הגרוב הווקאלי.
Fly Me To The Moon
קווינסי ג'ונס עבד עם מאות אמנים, גדולים כקטנים, אבל מעל כולם נמצא פרנק סינטרה - עיבודו של ג'ונס "Fly Me To The Moon" (עם התזמורת הנפלאה של קאונט בייסי) הפך לסטנדרט, לא רע באופן כללי, אבל מרשים יותר אם נלקח בחשבון שמדובר בגרסה ה-100 לשיר הנ"ל.... 200 הגרסאות הבאות לשיר פשוט לקחו את עיבודו של ג'ונס ועבדו איתו משם....